مقالات

معرفی انواع روش های تندخوانی همراه با تمرین

انواع روش های تندخوانی

برخی اوقات ممکن است بخواهید تندتر از حد معمول، یک مطلب را بخوانید و آن را به ذهن بسپارید؛ برای این کار باید انواع روش های تندخوانی را بلد باشید. این روش ها به شما کمک می کنند در زمانی کوتاه متن ها بلند را بخوانید و آن ها را به خاطر بسپارید. در واقع به سرعت حرکت چشم بر روی کلمات تند خوانی گفته می شود. هر چقدر این سرعت بیشتر باشد، شما تند خوان تر هستید. زمانی که شما بتوانید در دقیقه بیش از 400 کلمه را بخوانید، تندخوان محسوب می شوید. حال بهتر است شما را با تکنیک های تندخوانی و نکات مهم در مورد آن در  بهترین سایت خرید کتاب آشنا کنیم.

 

اهمیت تندخوانی و مطالعه

تند خواندن در برخی موارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زمانی که شما تند خوانی را شروع می کنید در واقع می توانید در زمان کمتری، مقدار بیشتری از یک مطلب را بخوانید؛ این مسئله به صرفه جویی در وقت به شما کمک بسیار زیادی می کند. مسئله بعدی که نشان دهنده اهمیت تندخوانی است، تقویت حافظه می باشد. شما با تند خواندن مطالب مغز خود را به چالش می کشید و حافظه خود را به میزان زیادی تقویت می کنید.

 اگر قصد ترجمه یک مطلب را دارید، باید دقت داشته باشید استفاده از روش های مربوط به تندخوانی کمک به سزایی به شما می کند. شما می توانید از طریق تند خوانی یک مطلب را به صورت روان ترجمه کنید.  همچنین با استفاده از تندخوانی شما می توانید حواستان را روی کتاب متمرکز کنید و از حواس پرتی جلوگیری نمایید. بنابراین بهتر است به طور مناسب راهکار های مربوط به تند خواندن را یاد بگیرید تا بتوانید از مطالعه خود لذت کافی را ببرید.

اهمیت تندخوانی و مطالعه

 

معرفی انواع روش های تندخوانی

همان طور که می دانید تند خوانی دارای روش های متفاوتی است و شما می توانید از طریق آن ها مهارت خود را تقویت کنید. تند خواندن یک کتاب یا مطلب به شما کمک بسیار زیادی در تقویت حافظه و صرفه جویی در زمان می کند. اما برای این که بتوانید به شکل موثر تند خوانی را شروع کنید باید با روش های آن به طور کامل آشنا باشید. در ادامه به بررسی روش های تندخوانی خواهیم پرداخت.

 

انواع روش های تندخوانی | اسکن کردن متن

نخستین روش برای تند خواندن مطالب مختلف اسکن کردن مطلب است. این روش خود شیوه های مختلفی دارد. یکی از شیوه های اسکن کردن متن، روش یک انگشتی است. در این زمان شما باید از کسی بخواهید در یک صفحه از کتاب یک واژه را در نظر بگیرد و از شما بخواهد آن را پیدا کنید؛ برای این کار شما می توانید انگشت خود را به صورت عمودی یا افقی روی صفحه حرکت دهید تا کلمه مورد نظر را پیدا کنید. در روش بعدی شما می توانید از سه انگشت خود استفاده کنید و 3 کلمه را در یک صفحه پیدا کنید.

روش بعدی شیوه چهار انگشتی است. سعی کنید در ابتدا روش های یک انگشتی و سه انگشتی را امتحان کرده باشید و سپس به سراغ این مرحله بروید. اگر بخواهید این روش را به خوبی پشت سر بگذارنید باید تمرینات مربوط به حوزه دید را به خوبی از سر گذرانده باشید. در این روش شما می توانید کل صفحه را یک بار نگاه کنید و سپس کلمه مورد نظرتان را پیدا کنید.

اسکن کردن متن

 

انواع روش های تندخوانی | خواندن پاراگراف اول و آخر، همیشه کمک‌کننده است!

روش بعدی برای تند خوانی کردن، خواندن پاراگراف اول و آخر است. پارگراف اول هر متن می تواند یک دید کلی از متنی که قرار است بخوانید به شما ارائه دهد؛ به همین دلیل شما می توانید با ادبیات کلی مطلب اشنا شوید و بفهمید که کتاب دقیقا در مورد چه چیزی صحبت می کند. همچنین با خواندن پاراگراف آخر شما یک خلاصه از کل مطلب خواهید داشت. این کار می توانید یک آمادگی ذهنی مناسب در شما ایجاد کند و به شما کمک کند تا با سرعت بیشتری مطالب را بخوانید.

 

نکاتی که درباره انواع روش های تندخوانی باید بدانید!

حال نوبت به آن رسیده که شما را با نکات مربوط به تند خوانی آشنا کنیم. برای این که بتوانید به شکل مناسب تند خوانی کردن را یاد بگیرید باید یک سری نکات را رعایت کنید. این نکات به شما کمک بسیار زیادی در تند خواندن مطالب و تقویت حافظه خواهند کرد. در ادامه به بررسی این نکات خواهیم پرداخت.

[elementor-template id=”27647″]

  1. تمرین، تمرین، تمرین و باز هم تمرین!

برای این که بتوانید به طور مناسب به تند خوانی مطالب بپردازید باید تمرین داشته باشید. با تمرین مداوم می توانید در تند خوانی حرفه ای شوید. اگر تمرین نداشته باشید نمی توانید تندخوانی را یاد بگیرید. هر چقدر هم که روش های مختلف را امتحان کنید، بدون تمرین به جایی نخواهید رسید. سعی کنید به صورت روزانه به تمرین بپردازید و تمامی روش هایی که آموخته اید را چندین بار تکرار کنید. این تکرار باعث می شود تا در کار خود حرفه ای شوید و به طور مناسب بتوانید تند خوانی کنید.

تمرین تندخوانی

 

  1. با متون ساده آغاز کنید.

برای این که بتوانید به شکل مناسب تند خوانی را یاد بگیرید، بهتر است مطالب ساده را بخوانید. بهترین کتاب برای آغاز تند خوانی، رمان ها و کتاب های شعر هستند. شما می توانید تند خواندن را به راحتی با کتاب ها و مطالب ساده تمرین کنید.

 

  1. از خط‌بر یا انگشت استفاده کنید.

شما می توانید برای تمرین تند خوانی از خط بر یا انگشت استفاده کنید. استفاده از آن ها می تواند به میزان زیادی به شما کمک کند تا به شکل مناسب مطالب را بخوانید. خط بر و انگشت به هماهنگی مغز و چشم های شما کمک به سزایی می کند.

 

شما می توانید مقاله نشانه های افسردگی در کنکور را مطالعه کنید!

 

تمرین انواع روش های تندخوانی

برای این که بتوانید به شکل مناسب تند خوانی کنید باید به تمرین انواع روش های تندخوانی بپردازید. شما می توانید با تمرین های مداوم به شکل مناسب تند خوانی کنید و یک مطلب را در زمان کوتاهی بخوانید. در ادامه مهم ترین تمرین های تند خوانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

تمرین انواع روش های تندخوانی

 

تمرین برای انواع روش های تندخوانی | تمرین ۳ ثانیه‌ای

نخستین تمرین برای خواندن مطالب به صورت تند، تمرین سه ثانیه ای است. شما می توانید این تمرین را با یک ریتم آهسته انجام دهید. از تمرین سه ثانیه ای می توانید پس از تمرین های مربوط به انگشت و دنبال کردن چشم استفاده کنید. برای این که این تمرین را انجام دهید؛ در ابتدا کتاب را به سه قسمت عمودی تقسیم بندی کنید. هر 3 ثانیه شما باید یک خط از مطلب را با ریتم آهسته بخوانید و پس از اتمام آن خط بعدی را شروع کنید.

 

تمرین برای انواع روش های تندخوانی | تمرین با کتاب برعکس‌

در این تمرین بهتر است از یک کتاب ساده و روان استفاده کنید و آن را به صورت بر عکس در فاصله 30 سانتی متری چشمان خود قرار دهید. سعی کنید مطلب را بخوانید و آن را درک کنید. سپس فاصله چشم تا کتاب را بیشتر کرده و به 40 تا 50 سانتی متر برسانید. تقریبا 2 تا 3 دقیقه زمان بگذارید و کتاب را از گوشه سمت راست شروع کنید. بهتر است این تمرین را تا 50 صفحه ادامه دهید.

 

تمرین برای انواع روش های تندخوانی | روش گرم کردن چشم‌ها

برای این کار بهتر است به صورت روزانه چشم ها را به صورت دورانی بچرخانید. همچنین می توانید پلک هایتان را با دست بمالید یا انگشتتان را روی بینی عقب و جلو کنید و با چشم هایتان انگشتتان را دنبال کنید. این کار را چند دقیقه انجام دهید تا چشم هایتان به مرور گرم شوند.

 

تمرین برای انواع روش های تندخوانی | روش ستاره

یکی از مشهور ترین تمرین ها برای تند خوانی، روش ستاره است. در این روش شما علاوه بر تمرین تند خوانی، چشم هایتان را نیز گرم می کنید. سعی کنید یک ستاره بزرگ روی کاغذ کتاب بکشید. سپس ضلع های ستاره را به وسیله چشم دنبال کنید. با این کار چشم شما به شدت گرم خواهد شد.

 

تمرین برای انواع روش های تندخوانی | روش جستجوی کلمات

سعی کنید کلمات را در کمترین زمان ممکن در جملات پیدا کنید. برای این کار می توانید از یک جدول استفاده کنید. سعی کنید هر بار زمان را کاهش دهید و سریع تر کلمات را بیابید. این کار به تند خوانی شما کمک فراوانی خواهد کرد.

روش جستجوی کلمات برای تندخوانی

 

تمرین برای انواع روش های تندخوانی | روش جستجوی اعداد

یک جدول رسم کنید و درون آن اعداد مختلف بنویسید. دقت داشته باشید که اعداد داخل جدول به هم ریخته باشند. سپس سعی کنید اعداد مختلف را تنها با به حرکت در آوردن چشمانتان پیدا کنید. این کار را چند بار تکرار کرده و هر بار سعی کنید در زمان کمتری اعداد را بیابید.

 

تمرین برای انواع روش های تندخوانی | روش سرعت سطری

از دیگر انواع روش های تندخوانی و تمرین آن می توان به شیوه سرعت سطری اشاره کرد. این تمرین یکی از مشهور ترین انواع روش های تندخوانی کردن در سراسر جهان محسوب می شود. سعی کنید چند خط موازی روی یک کاغذ بکشید و در ابتدا و انتهای آن ها عدد یک و دو را بنویسید. سپس باید سعی کنید با چشم هایتان عدد 1 تا دو را دنبال کنید و هر بار سرعت خود را افزایش دهید. شما می توانید انواع روش های تندخوانی را از وب سایت وطن بوک، سایتی برای خرید کتاب بیاموزید.

منبع: scienceofpeople

بانک کتاب وطن بوک

سوالات متداول

  • انواع روش های تندخوانی کدام است؟

می توان از جمله انواع روش های تندخوانی به اسکن کردن متن، خواندن پاراگراف اول و آخر و … اشاره کرد.

  • تمرین های تندتر شدن خواندن کتاب چگونه است؟

برای تمرین کردن مربوط به تندخوانی کتاب و متون می توان به روش های ۳ ثانیه ای، روش ستاره، روش جستجوی اعداد و … اشاره کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *