مقالات

حرکات ورزشی هنگام مطالعه

یک کرد در حال ورزش کردن

 یافتن راه های موثر برای افزایش بازدهی مغز در هنگام مطالعه کتاب کنکور تاثیر بسیار زیادی در جهت عملکرد بهتر مغز می گذارد. انجام حرکات ورزشی هنگام مطالعه یکی از روش های مهم برای یادگیری است. کسانی که روزانه اکثر وقت شان را صرف مطالعه می کنند، می توانند با انجام حرکات سبک، دشواری مطالعه طولانی مدت را به حداقل برسانند. انجام حرکات سبک مانند ورزش های هوازی بهترین انتخاب است؛ چرا که ورزش های سنگین تمرکز مغز را بهم می ریزند.

 

زنی با لباس آبی که سرش را روی کتاب گذاشته است

راه های جلوگیری از خستگی ناشی از مطالعه طولانی مدت

ورزش برای افزایش کیفیت مطالعه

یکی از مزایای انجام حرکات ورزشی هنگام مطالعه بهبود انرژی بدن است‌. مطالعه طولانی مدت انرژی بدن را کم می کند و سبب خستگی در بدن و ذهن می شود. در این زمان بهتر است ورزش را برای افزایش انرژی انتخاب کنید.

برخی از تمرینات هوازی، راه رفتن روی تردمیل و انجام حرکات کششی بهترین گزینه برای افزایش انرژی بدن هستند. از طرفی دیگر انجام حرکات ورزشی به شما کمک می کند تا در شب خواب بهتری داشته باشید و اول صبح انرژی تان برای مطالعه و درس خواندن بیشتر شود.

هوشیار بودن و داشتن انرژی زیاد به مغز کمک می کند تا مطالب درسی را به خوبی درک و دریافت کند. به طور کلی اگر می خواهید مغز شما در حین مطالعه بهترین عملکرد را داشته باشد باید ورزش را جزو برنامه های روزانه خود قرار دهید.

انجام حرکات ورزشی هنگام مطالعه علاوه بر اینکه استرس را کاهش می دهد مغز را آرام می کند. از سوی دیگر موجب کاهش اضطراب و تقویت روحیه می شود. نیاز نیست در طول روز زمان زیادی را به ورزش کردن اختصاص دهید، کافیست فقط ۵ الی ۱۰ دقیقه حرکات ورزشی سبک و ملایم انجام دهید تا تاثیرات فوق العاده آن را بر روی ذهن مشاهده کنید.

در حقیقت ورزش سبب پمپاژ خون به مغز می شود و در نتیجه بر روی عملکرد مغز تاثیرات مثبت می گذارد. در این صورت مغز شما در هنگام مطالعه بهتر کار می کند. اگر نمی‌ خواهید هنگام مطالعه فعالیت داشته باشید می توانید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از مطالعه کمی قدم بزنید.

 

مردی در حال مطالعه و یادداششت برداری

بهترین کار برای جلوگیری از خستگی هنگام مطالعه

خستگی ناشی از نشستن هنگام مطالعه

نشستن طولانی مدت پشت میز مطالعه عضلات بدن را خسته می کند. در واقع خستگی ناشی از نشستن هنگام مطالعه بر روی عملکرد مغز تاثیرات زیادی می گذارد که یکی از آن کاهش میزان یادگیری مطالب درسی است.

انجام فعالیت های ورزشی در هنگام مطالعه یا بعد از آن می تواند به فعال ماندن مغز کمک بسیار زیادی کند. اگر در هنگام مطالعه هیچ حرکت ورزشی انجام نمی دهید بعد از مطالعه به باشگاه بروید؛ چرا که در این صورت یادآوری مطالب برای شما آسان تر می شود. فعالیت های ورزشی به تقویت عملکرد ذهنی و بهبود مطالعه کمک بسیار زیادی می کند.

اگر نشستن پشت میز شما را خسته و کسل می کند می توانید در حین قدم زدن کتاب خود را مرور کنید. تجربه به بسیاری از افراد ثابت کرده که قدم زدن و انجام حرکات ورزشی هنگام مطالعه در میزان یادگیری مطالب درسی تاثیرات بسیار زیادی دارد.

فراموش نکنید که برای رسیدن به موفقیت  برنامه ریزی درست و حسابی نقش پررنگی دارد‌.  لذا برای یادگیری بهتر باید کار هایی نظیر خوابیدن، سرو غذا، ورزش و کار های شخصی دیگر را در زمان مناسب انجام دهید.

اگر مکان مناسبی برای ورزش کردن پیدا نکردید می توانید زمانی که بر روی صندلی نشسته اید کمی حرکات کششی انجام دهید تا خستگی ناشی از مطالعه از بدن شما بیرون رود.

 برای مطالعه به هیچ عنوان نباید ساعات طولانی در یک مکان ثابت بنشینید؛ زیرا خستگی بدنی عملکرد مغز را کاهش می دهد؛ بنابراین باید در طول روز کمی حرکات کششی هوازی انجام دهید تا بدنتان سرحال و ذهنتان فعال شود.

 

دختری در حال انجام ورزش پشت میز هنگام مطالعه

انجام حرکات ورزشی هنگام مطالعه

تمرین های ورزشی پشت میز

حرکات ورزشی هنگام مطالعه باید با برنامه ریزی باشد؛ زیرا اگر در طول روز وقت زیادی برای انجام حرکات ورزشی بگذارید دیگر زمان کافی برای درس خواندن و مطالعه ندارید. اگر در تعیین زمان برای ورزش مشکل دارید می‌ توانید در طول روز نیم ساعت از وقت خود را به انجام تمرین های ورزشی اختصاص دهید.

به طور کلی باید سعی کنید ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا از مزایای فراوان آن بهره بگیرید. انجام تمرینات روزانه ورزشی به ثبات تمرکز بر روی مطالب درسی کمک بسیار زیادی می کند. تمریناتی که همزمان با مطالعه انجام می‌ دهید ذهن را تقویت و تمرکز را بیشتر می کند.

[elementor-template id=”27647″]

سعی کنید مطالعه و درس خواندن را با انجام ورزش تبدیل به یک تجربه لذت بخش کنید. در این صورت هم در طول روز خسته و کلافه و کسل نمی شوید و هم در مسیر موفقیت قدم بر می دارید.

انجام حرکات ورزشی هنگام مطالعه هوشیاری را بهبود می بخشد. اگر نمی خواهید از وقت مطالعه تان کم شود، پشت میز مطالعه ورزش کنید. همچنین راه رفتن بر روی تردمیل و مرور کردن مباحث گذشته بهترین کاری است که برای بالا بردن انرژی بدنتان انجام می دهید.

به طور کلی نشستن طولانی مدت بر پشت میز مطالعه بدن را بسیار خسته و کسل می کند و خسته بودن بدن میزان یادگیری مطالب درس را کاهش می دهد. برای جلوگیری از این امر بهترین کار انجام حرکات ورزشی سبک و ملایم مانند ورزش های هوازی و کششی در هنگام مطالعه است.

 

مردی در حال دراز نشست در خانه

حرکات ورزشی برای تقویت ذهن و افزایش بازدهی مغز

جمع بندی

ورزش سبب تغییر خلق و خو، سرحال شدن بدن، بهبود هوشیاری و ثبات تمرکز می شود. کسانی که در روز ساعات طولانی مطالعه می کنند، بهتر است ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند؛ چرا که انجام حرکت ورزشی هنگام مطالعه تاثیرات بسیار زیادی بر روی میزان یادگیری و بازدهی مغز دارد. وطن بوک بهترین سایت خرید کتاب، در ایام کنکور در کنار شما خواهد بود تا لایف استایلی صحیح را داشته باشید.

منبع: wikihow

بانک کتاب وطن بوک

سوالات متداول

  • تمرینات ورزشی پشت میز موثر هستند؟

بله، این تمرینات می توانند از مشکلات ستون فقرات جلوگیری کرده و باعث اصلاح نحوه نشستن شما بشوند.

  • ورزش در کیفیت مطالعه تاثیر می گذارد؟

بله، مطالعه طولانی مدت بدون تحرک می تواند خسته کننده باشد. ورزش سبب بهبود کیفیت مطالعه خواهد شد. اگر شما کنکوری هستید و مداوم در حال مطالعه کتاب کنکور و تست زنی هستید باید بیشتر به ورزش هنگام مطالعه اهمیت دهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *