مقالات

افزایش زمان مطالعه و راهکارهای آن

دستان یک پسر روی کتاب در حال درس خواندن

وقتی روش های افزایش زمان مطالعه را یاد می گیرید، احتمال اینکه سرعت مطالعه شما افزایش پیدا کند، زیاد است. یکی از راه های  افزایش سرعت تندخوانی و مطالعه این است که ابتدا نگاهی کلی به متن و عنوان کتاب داشته باشید. با نگاه کلی به متن کتاب، درک خود را از مطالب یک کتاب درسی بهبود می بخشید. پس از مطالعه اجمالی مباحث و موضوعات، از خود بپرسید که اهداف این درس چیست و به چه چیزی اشاره دارد. پس در مطالعه برای کنکور یکی از راهکارهای اولیه شما باید خرید کتاب درسی و مطالعه کامل آن باشد.

 انجام این کار ممکن است کمی از زمان شما را بگیرد، اما درک شما از موضوع افزایش می یابد. روش اصولی مطالعه مثل یک نقشه راه است و شما را به مقصد می رساند. روش دیگری که می تواند به شما کمک کند سریعتر بخوانید و سرعت مطالعه خود را افزایش دهید، اجتناب از بازگشت به عقب و تکرار نکردن جملاتی است که قبلاً مرور کرده اید.

اهمیت دانستن روش های افزایش مطالعه

با اهمیت دادن به مطالعه می توانیم از کلمات و جملات بهتری استفاده کنیم و همچنین اهمیت دادن به مطالعه باعث افزایش زمان مطالعه می شود. توجه به روش هایی که باعث افزایش مطالعه می شود نیز کمک زیادی به شما برای رسیدن به هدف می کند. علاوه بر این، به افزایش مهارت های نوشتاری ما که مهمترین جنبه مطالعه است کمک می کند. اهمیت روش مطالعه به کسانی که در حال مطالعه و خواندن یک موضوع خاص هستند نیز کمک می کند.

 

یک کتاب باز در کتابخانه

روش هایی برای افزایش زمان مطالعه

 

 قابل تامل است هرچه سطح اطلاعات شما از یک موضوع بیشتر باشد تسلط بیشتری خواهید داشت و نتایج پربار تری بدست خواهید آورد. اهمیت دادن به مطالعه به ما کمک می کند تا دنیای اطراف خود را بیشتر بشناسیم و بتوانیم  تجزیه و تحلیل انجام دهیم. اهمیت به مطالعه آن چنان ضروری است که می توان گفت به تنهایی باعث بهبود و افزایش اعتماد به نفس می شود. فردی که اهل مطالعه باشد نکات علمی بیشتری جهت ایجاد یک گفتگو سالم  و برقراری ارتباط خواهد داشت.

راه های افزایش مطالعه

توصیه می شود در خواندن متون از صدای بلند استفاده نکنید. بلندخوانی یکی از بدترین و اشتباه ترین راه هایی است که در بین مردم رایج است. علاوه بر اینکه سرعت مطالعه با این کار کاهش می یابد، انرژی و زمان خود را نیز از دست می دهید. توصیه محققان به افراد برای افزایش زمان مطالعه این است که فقط چشم و مغز خود را درگیر مطالعه کنند، زیرا خواندن با صدای بلند انرژی شما را کاهش می دهد. شما حتی گاهی برای تنوع دادن به روش مطالعه می توانید با خرید کتاب آنلاین به مطالعه کتاب در تلفن همراه خود نیز بپردازید.

[elementor-template id=”27647″]

 یکی از راه های دیگر افزایش سرعت مطالعه تبدیل متن به قسمت های کوچکتر است. با اینکار توانایی خواندن مطالب به صورت خلاصه بوجود می آید و سرعت مطالعه افزایش پیدا می کند. تبدیل متون بلند دانشگاهی به متن کوتاه و خلاصه یکی از بهترین راه ها برای افزایش سرعت مطالعه است.

 

یک عینک مشکی که بر روی کتابی باز قرار گرفته

لذت درس خواندن با خلاصه نویسی

 روش های دیگری که می توان برای افزایش مطالعه استفاده کرد، استفاده از زمان های مرده است، مانند زمانی که در حال استراحت کوتاه هستید یا با اتوبوس یا تاکسی به مدرسه یا دانشگاه می روید. در این مواقع که در اصطلاح مرده محسوب می شوند، می توانید از فلش کارت ها برای جمع بندی مطالب مهم و سرعت بخشیدن به مطالعه خود استفاده کنید.

 چگونه از درس خواندن لذت ببریم؟

یکی از عواملی که باعث می شود از مطالعه لذت ببریم نظافت مکانی است که درآن  به مطالعه می کنیم. مطالعه در اتاق شلوغ ما را خسته و خواب آلود می کند. بهتر است بدانید که مغز شما به نظم و انضباط علاقه دارد و همه چیز در ساختار مغز ما مرتب شده است. همیشه سعی کنید اتاق مطالعه خود را تمیز و مرتب نگه دارید و تمام موادی که برای خلاصه نویسی و یادداشت برداری استفاده می کنید از رنگ های مختلف تشکیل شده باشد تا برای چشم ها جذاب به نظر برسد.

رنگ های متفاوت از خستگی ذهن جلوگیری کند. یکی دیگر از عواملی که باعث می شود از مطالعه لذت ببریم، استفاده از الگوهای مختلف در دوران مدرسه و دانشگاه است.

 

پسری در حال درس خواندن پشت میز

اهمیت مطالعه در زمان های مختلف

 

افرادی مانند پروفسور حسابی، دکتر سمیعی می توانند بهترین الگو ما باشند. بهتر است عکسی از چهره های برجسته علمی در اتاق مطالعه خود قرار دهید و آن ها را دنبال کنید. دیدن تصاویر این افراد و اندیشیدن به دستاوردهای آن ها می تواند انگیزه شما را دو چندان کند.

چند ساعت در روز مطالعه داشته باشیم؟

برای افزایش زمان مطالعه بهترین کار، انتخاب زمان مناسب است. انجام این کار باعث می شود به مطالعه در یک زمان خاص عادت کنید و نتیجه آن مطالعه مداوم در برنامه روزانه شما خواهد بود. نمی توان تعیین کرد که هر فرد به چند ساعت  مطالعه نیاز دارد، اما همیشه بدانید که کیفیت بهتر از کمیت است. یعنی یادگیری یک موضوع بسیار مهم در چند ساعت می تواند بهتر از خواندن همه دروس در چند ساعت خاص باشد.

پیشنهاد ما این است که دروس را صبح زود بخوانید. اگر شما هم معتقدید که برای خواندن کامل دروس به بیست ساعت در روز نیاز دارید، این یک اشتباه محض است. با انجام این روش هیچکس موفق نمی شود؛ زیرا با افزایش ساعات مطالعه نتیجه خوبی نخواهید گرفت و تنها ذهن خود را خسته می کنید. مهم نیست که چقدر درس می خوانید، مهم این است که چگونه مطالعه می کنید. در نتیجه نحوه مطالعه مفهومی بسیار مهمتر از میزان مطالعه است.

یک ساعت شنی چوبی بر روی میز

کیفیت مطالعه بهتر از کمیت آن است

کلام آخر

در این مطلب در مورد افزایش زمان مطالعه خواندید؛ افزایش زمان مطالعه به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از این عوامل خلاصه کردن دروسی است که باید مطالعه کنیم. با این کار می توانیم سرعت مطالعه خود را افزایش دهیم. علاوه براین درک مطالبی که قرار است آن را بخوانیم و مطالعه کنیم نیز بسیار مهم است. بهتر است اول مطلب را برای خواندن درک کنیم و بعد به سراغ فهمیدن مطالب مهم برویم. راهکار دیگر این است که شما می توانید از وطن بوک، بهترین سایت خرید کتاب به خرید کتاب هایی بپردازید که خلاصه دروس و نکات مهم را در آن جای داده اند.

از دیگر عواملی که می تواند به افزایش مطالعه کمک کند مرتب کردن و نظم دادن به محلی است که قرار است در آن مطالعه کنیم. برای نتیجه بهتر در مطالعه کیفیت بهتر از کمیت است. اندازه زمان مطالعه مهم نیست بلکه زمانی که مطالب را درک کرده ایم مهم است.

منابع: quora، fnu.edu

بانک کتاب وطن بوک

سوالات متداول

  • برای کنکور چند ساعت در روز باید درس بخوانیم؟

یکی از رایج ترین اشتباهات، مقایسه ساعات مطالعه با دیگران و قرار دادن ساعات مطالعه بالا برای تمامی افراد است؛ توجه کنید که همیشه کیفیت مهم تر از کمیت است. هر شخص با توجه به توانایی خود باید به میزان ساعاتی که مطالعه وی کیفیت دارد به درس خواندن بپردازد.

  •  چگونه از درس خواندن لذت ببریم؟

برای لذت بردن از دروس و کتاب کنکور خود، باید با در روش مطالعه، مکان مطالعه تنوع داده و از کتاب هایی استفاده کنید که مطالب را به روشی دلنشین برای شما توضیح داده باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *