مقالات

7 نقش خانواده در کنکور و موفقیت دانش آموزان

پدر و مادری در حال خوشحالی برای موفقیت تحصیلی فرزندشان

بدون شک کنکور، یکی از مراحل مهم در زندگی هر فرد به حساب می آید. با شرکت در این آزمون می توانید آینده خود را رقم بزنید و در شغل مورد علاقه خود مشغول به کار شوید. اما موفقیت در کنکور در گرو عوامل مختلفی است. خانواده می تواند نقش مهمی در این دوران داشته باشد. اگر خانواده ها نتوانند محیط مناسبی برای دانش آموزان فراهم کنند، ممکن است لطمه شدیدی به روحیه و وضعیت درسی آنان وارد شود.

گاهی خانواده ها می اندیشند که تنها حمایت مالی و خرید کتاب و لوازم مرتبط به تحصیل فرزندشان و استفاده از بهترین سایت خرید کتاب و بهترین مدارس می تواند برای موفقیت کافی باشد، اما نباید از نقش حمایت عاطفی نیز غافل شد؛ به همین خاطر باید ها و نباید هایی وجود دارد که می تواند به پشت سر گذاشتن این مرحله کمک کننده باشد. در ادامه به طور مفصل به این عوامل می پردازیم.

 

پسری در حال مطالعه در کتابخانه

نقش خانواده در کنکور

نقش خانواده در موفقیت داوطلبان کنکور | بایدها

در حین مطالعه فرزند خود برای کنکور، می توانید گام های مهمی درجهت حمایت از او بردارید. همه این اقدامات موجب می شود تا او بتواند با آرامش بیشتری به مطالعه بپردازد. در ادامه برخی از این اقدامات مهم شرح داده خواهند شد.

بالا بردن اعتماد به نفس

اعتماد به نفس، نقش مهمی را در موفقیت هر فرد ایفا می کند. اگر اعتماد به نفس دانش آموز کم باشد، یعنی به توانایی های خود باور ندارد. در نتیجه نمی تواند نتیجه خوبی از کنکور بگیرد. شما به عنوان خانواده او می توانید توانایی های او را ستایش کنید و به طور مدام به تشویق فرزندتان بپردازید.

تفریح کردن

هیچ دانش آموزی توانایی این را ندارد که همه روز خود را به مطالعه و تست زنی بپردازد. تفریح، لازمه هر برنامه ریزی صحیح است. در صورت داشتن تفریح و استراحت کافی، ذهن دانش آموز باز شده و با تمرکز بیشتری می تواند روی دروس تمرکز کند.

انرژی مثبت و حمایت

داشتن انگیزه و انرژی مثبت می تواند گام مهمی در موفقیت دانش آموز باشد. حضور والدین در کنار دانش آموز و دادن انرژی مثبت به او می تواند در کاهش استرس و فشار روانی تاثیرگذار باشد. والدین باید از مشغله های خود بکاهند و فرزند خود را تحت هر شرایطی حمایت کنند.

 

پسری در حین امتحان کنکور

کنکور، آزمونی سرنوشت ساز

تکیه گاه امن

فرزند شما باید بداند که تحت هر شرایطی شما از او حمایت می کنید. اگر مشکلی در روند تحصیلی او پیش بیاید، مطمئن است که از او حمایت کرده و هیچ گونه سرزنشی در انتظارش نخواهد بود.

میانه روی

میانه روی در تصمیمات می تواند نتایج مهمی را به دنبال داشته باشد. برخی از والدین بیش از حد به فرزند خود فشار می آورند، و برخی از آن ها به تفریحات زیادی می پردازند و باعث می شوند که دانش آموز نتواند به برنامه ریزی خود پایدار بماند. بنابر این، میانه روی و در پیش گرفتن یک رویه معقول می تواند تاثیر زیادی در موفقیت دانش آموزان داشته باشد.

واقع گرایی

واقع گرایی یکی از عوامل مهمی است که می تواند در رابطه والدین با دانش آموز تاثیر گذار باشد. کمال گرایی منفی می تواند باعث شود که فرزند شما سرخورده شده و انتظارات زیادی از خود داشته باشد. اگر انتظاراتش فراتر از توانایی او باشد، ممکن است دست از تلاش بردارد و هیچ اقدامی برای مطالعه نکند. بنابر این والدین باید سطح توانایی فرزند خود را در این موقعیت در نظر بگیرند و انتظارات بی جا نداشته باشند.

اطلاع از برنامه مطالعه

اطلاع از برنامه ریزی فرزند، برای والدین خیلی مهم است. در صورتی که آن ها اطلاع کامل داشته باشند، می توانند برنامه های متفرقه را طبق آن تنظیم کنند تا مشکلی برای برنامه ریزی فرزندشان به وجود نیاید.

 

پدری در حال صحبت دوستانه با پسرش

تاثر حمایت مادی و معنوی خانواده در کنکور

نقش خانواده در موفقیت داوطلبان کنکور | نبایدها

همان طور که کارهایی برای رعایت کردن خانواده در این زمان حساس وجود دارد، یک سری از اقدامات نیز در جهت منفی تلقی می شود و می تواند به دانش آموز آسیب زیادی برساند. این اقدامات به شرح زیر هستند:

مقایسه ممنوع!

هیج گاه نباید فرزند خود را با کسی مقایسه کنید. این مقایسه ها می تواند در طول مدت طولانی روی او اثر بگذارد و اعتماد به نفسش به شدت پایین بیاید. همین امر باعث می شود دیگر نتواند روی دروس تمرکز کافی داشته باشد.

[elementor-template id=”27647″]

ایزوله سازی ممنوع

برخی از والدین، فرزند خود را در یک اتاق ایزوله می کنند و او را مجبور می کنند که مدت زیادی درس بخواند. این کار نه تنها اثرات مثبتی ندارد، بلکه می تواند موجب تضعیف روحیه و ناامیدی دانش آموز شود.

سخت گیری و کنترل

کنترل کردن دانش آموز در هر ساعتی از شبانه روز، می تواند به نتایج منفی خشم شود. این کار باعث می شود که او از درس خسته شود و چه بسا به طور کل آن را کنار بگذارد. پس باید طبق یک برنامه ریزی منطقی، روی فرزند خود کنترل داشته باشید.

 

دختری زیر اثر خستگی مطالعه

فشار بیش از حد برای کنکور

صحبت مداوم درباره کنکور

برخی از دانش آموزان، در جمع خانوادگی خود همیشه حرف و بحث درباره کنکور را تجربه می کنند. این کار می تواند به آن ها حس بدی بدهد و در حالی که کل روز را با درس و تست زنی می گذارنند، در جمع خانواده نیز از این بحث ها در امان نیستند. پس والدین باید دقت کنند که در جمع خانوادگی از بحث درباره کنکور بپرهیزند.

تحقیر ممنوع

همه دانش آموزان در زمان کنکور، در آزمون های آزمایشی شرکت می کنند. اگر فرزند شما در یکی از این آزمون ها نتیجه خوبی نگیرد، نباید او را تحقیر کنید و تلاش های او را دست کم بگیرید. او تلاش خود را کرده است و باید تشویقش کنید تا نتایج بد خود را جبران کند.

 

پسری خسته از فشار مطالعه

تحقیر دانش آموز برای نتایج بد

دعوا و تنش

دعوای مداوم با فرزند خود می تواند در روحیه او اثر بسیار بدی بگذارد. او در ذهن خود به طور مداوم به سرزنش خودش می پردازد و نمی تواند به طور کامل روی دروس تمرکز کند. هر گاه که نتیجه خوبی در آزمون ها نگیرد، مدام با استرس نشان دادن نتایج به والدین روبرو خواهد شد. بنابراین به هیج وقت نباید فرزند خود را دعوا کنید. همچنین والدین باید در این سال سرنوشت ساز، از دعوا و تنش در بین خود خودداری کنند و به دلیل نقش خانواده در کنکور، هر گونه اختلاف را به خاطر آینده فرزند خود کنار بگذارند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی تاثیرات و نقش خانواده در کنکور پرداختیم. درست است که انتخاب مکان تحصیل، انتخاب کلاس های آموزشی و کتاب کنکور مناسب مهم است، اما نباید از نقش خانواده در آرامش و موفقیت دانش آموزان نیز بگذریم. در لحظات کنکور یاور و حامی فرزندان خود باشید.

منبع: tamland

وطن بوک

سوالات متداول

  • سخت گیری و کنترل کردن فرزند در ایام کنکور صحیح است؟

خیر، ممکن است افرادی فکر کنند با کنترل گری فرزندشان می توانند به موفقیت وی در کنکور کمک کنند اما در اصل باعث ایجاد خشم و تنفر از درس در کودک خود خواهند شد.

  • اطلاع از روند تحصیلی فرزند توسط خانواده در کنکور صحیح است؟

بله، شما باید از روند تحصیلی فرزندتان آگاه باشید و شرایط را برای مطالعه راحت تر وی آماده سازی کنید. این شرایط می تواند شامل ایجاد یک فضای ساکت، خرید کتاب های آموزشی، ثبت نام در دوره های مفید آموزشی  و … نیز باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *